مشهد - احمد آباد - خیابان قائم - ساختمان گوهرشاد - طبقه 5 (شنبه تا پنج شنبه 8 صبح تا 8 شب)

  • English language
  • Arabic language

سرطان پوست، علل ایجاد و روش‌های درمان آن

سرطان بیماری خاص و بزرگی است که تقریباً تمامی اعضای بدن را درگیر خود می‌کند و انواع گوناگونی دارد. به جرأت می‌توان گفت عضوی از بدن وجود ندارد که از آن مصون مانده باشد. یکی از شایع‌ترین نوع آن در بین افراد، سرطان پوست است. علت این بیماری در اغلب موارد پرتوی فرابنفش خورشید است که به پوست آسیب رسانده است. پوست به‌عنوان پرده بدن است و می‌توان با دانستن و رعایت نکات کوچک در زندگی روزمره با این بیماری مقابله کرد.

سرطان پوست چیست و علل به وجود آمدن آن چه می‌تواند باشد؟

سرطان پوست به رشد غیرطبیعی سلول‌های پوستی که در معرض تابش مستقیم خورشید قرارگرفته‌اند، گفته می‌شود که این موضوع باعث جهش در DNA سلول‌های پوستی شده و درنهایت رشد این سلول‌ها از کنترل خارج می‌شود و تشکیل توده‌ای از سلول‌های سرطانی را می‌دهد و این آسیب جبران‌ناپذیری به پوست وارد می‌کند. برخی از موارد هستند که به‌عنوان زنگ خطری برای وجود سرطان پوست هستند و اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود به‌مراتب درمان راحت‌تری خواهد داشت.

ضایعات پوستی که به‌ یک‌باره رشد می‌کند و ایجاد زخم و لک‌های تیره می‌کند که از بین نمی‌روند، یا لکه‌های پوستی که با رنگ‌های غیرمعمولی ایجاد می‌شوند و قطر و رنگ و شکل آن‌ها غیرعادی به نظر می‌رسد، می‌توان علائم و نشانه‌هایی از بیماری سرطان پوست باشد و نباید سهل‌انگارانه با آن برخورد شود. علت‌های به وجود آمدن سرطان پوست را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. تماس با نور خورشید و اشعه فرابنفش به‌خصوص از دوران کودکی و همچنین چراغ‌های مورداستفاده در دستگاه‌های برنزه کردن.
  2. ژنتیک و سابقه خانوادگی در ابتلا به این بیماری نقش دارد.
  3. مواد شیمیایی هم از مواردی هستند که باعث ایجاد سرطان پوست می‌شوند و تماس طولانی‌مدت با این مواد یا سوختگی در اثر این مواد در ایجاد سرطان پوست نقش دارد.
  4. سیستم بدنی ضعیف در افرادی که به بیماری‌های خاصی مانند ایذر مبتلا هستند زمینه‌ای برای بروز سرطان پوست است.
  5. منطقه مورد سکونت ازنظر جغرافیایی نیز در به وجود آمدن این بیماری تاثیردارد زیرا افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که در معرض تابش آفتاب قرار دارند بیشتر درخطر هستند.

سرطان پوست، علل ایجاد و روش‌های درمان آن

انواع سرطان پوست و درمان آن

سرطان پوست به سه نوع تقسیم می‌شود:

  1. سرطان سلول‌های پایه‌ای
    به گفته مختصصان این نوع از سرطان پوست شایع‌ترین آن است و معمولاً در بدن پخش نمی‌شود و فقط قسمتی را که در آن ایجاد شده را تخریب می‌کند و محل آن در قسمت تحتانی مانند سر و گردن است و ۸۰ درصد مبتلایان از این نوع است. این نوع از سرطان پوست خوش‌خیم است ولی نباید در درمان آن سهل‌انگاری کرد.
  2. سرطان سلول‌های سنگفرشی
    این نوع از سرطان پوست خود را با گره‌ای محکم و قرمز و یا زخمی که پوسته شده یا لک خشن و قرمز نشان می‌دهد و دائماً رشد کرده و بیشتر می‌شود و زمانی که رشد این نوع سلول‌ها خارج از کنترل شود‌ به سلول‌های سرطانی سنگفرشی یا کارسینوم سلول سنگفرشی تبدیل می‌شوند. با رسیدگی و محافظت از پوست می‌توان از این سرطان پوست جلوگیری کرد زیرا علت اصلی به وجود آمدن آن قرار گرفتن در معرض اشعه UV است.
  3. سرطان سلول‌های ملانوم
    همان‌طور که می‌دانید پوست از ملانین‌ها تشکیل یافته است و گاهی بر روی پوست بدن خال‌های بزرگی ایجاد می‌شود که گویا تجمعی از این ملانین‌ها است. این خال‌های بزرگ که به‌سرعت رشد می‌کند می‌تواند نشانه‌هایی از سرطان پوست ملانوم باشد که به شکل خال‌هایی بروز کرده است. در آقایان محل آن در قفسه سینه و پشت و در خانم‌ها در پاها بیشتر مشاهده می‌شود. این نوع از سرطان سخت‌تر است و سالانه بسیاری از افراد در اثر آن فوت می‌شوند.

بعد از تشخیص اولیه سرطان پوست، پزشکان اقدام به نمونه‌برداری برای اطمینان از نوع سرطان می‌کنند که از زخم یا خود پوست است. اگر تشخیص بیماری در مراحل اولیه اتفاق بیافتد، می‌توان درمان دارویی را آغاز کرد و با تجویز داروهای خوراکی و یا برخی پمادها و دیگر درمان‌های رایج می‌توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت و همچنین با انجام اقداماتی که پزشکان در اختیار شما قرار می‌دهند می‌توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.

ولی اگر سرطان پوست به‌موقع تشخیص داده نشود و یا اینکه از نوع سرطان ملانوم باشد، درمان‌های سخت‌تر شروع می‌شود که گاهی برای درمان سرطان پوست باید تن به عمل جراحی و یا سرما درمانی (کرایوتراپی) داد و در مراحل بعدی شیمی‌درمانی و پرتودرمانی به کمک بیمار می‌آید. به همین دلیل بهتر است که افراد به پوست خود دقت و توجه ویژه داشته باشند تا از به وجود آمدن مشکلات بعدی جلوگیری شود. کارشناسان و مشاوران ما در کلینیک دنیز شما را با این روش‌ها و مراقبت‌ها آشنا کرده و در درمان بیماری به شما کمک می‌کنند.

 


فرم مشاوره

برای دریافت مشاوره، اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.